Eerste weken in Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van Dinesha & Andrea - WaarBenJij.nu Eerste weken in Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van Dinesha & Andrea - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Pondicherry

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dinesha & Andrea

15 Januari 2008 | India, New Delhi

Donderdag 3 januari vandaag gingen mijn ouders weg. In de ochtend vertrokken ze om 9 uur met de taxi. Verder hebben we die dag niet heel veel gedaan beetje rondgehangen bij het guest house. En natuurlijk even gezwommen in de zee.

vrijdag 4 januari vandaag hadden we een introductie dag van Camille ( de man van wie het guest house is en contact persoon van joho). We gingen naar Aurovill dit is een soort gemeenschap die een andere samenleving wil dan de gewone mensen. Ze willen graag dat geld niet meer zo`n grote rol speelt en dat mensen in harmonie met elkaar omgaan. (voor meer info chek wikipedia). Aurovil is dus een dorp en daar gingen we na toe en hebben we veel dingen bezocht in het begin hebben we een film gezien over wat deze mensen nou precies willen bereiken. Ik vond dit allemaal maar een beetje ingewikkeld. Daarna zijn we naar een huis gegaan waar ze kleren maken ook de tsunami poppetjes komen daar vandaan. Hun stelling is dat je niets hoeft weg te gooien van elk stofje kan je wel weer wat nieuws maken.
Daarna zijn we naar een huis gegaan waar ze bezig waren met zonnen energie en speciale stenen maken die je niet hoeft te bakken zodat dat minder energie kost,ook zijn we naar een weverij geweest waar ze hangmatten maken en van alles. Ze wouden dit ons ook even leren dus wij eerst maar even kijken van een afstandje hoe alles moest maar dat gaat echt zo snel dat ik dacht dit ga ik nooit snappen. Maar toen wij het probeerden kregen we het wel een beetje onder de knie. Hier na zouden we nog andere dingen gaan bekijken maar omdat het zo erg regende kon dat niet meer. En zijn we terug gegaan met de riksja.

Zaterdag vandaag hebben we overdag niet zo veel gedaan beetje rond gehangen en de omgeving wat verkend. In de avond hebben we om shanti om gezien (bollywood film van 3 uren lang) toen we eindelijk klaar waren gingen we met 2 scooters en 6 mensen naar huis. Maar dat is heel normaal in India

Zondag vandaag gingen we dingen bekijken in Pondi. Eerst gingen we naar de Ashram. Daar licht de moeder en Aurobinjo. Hier moesten we heel stil zijn en hebben we wat rond gelopen daar na zijn we naar een museum geweest waar de geschiedenis van pondi ligt. Heel interessant allemaal. Verder hebben we nog wat rondgetoerd en kwamen we bij een park daar hebben dii en ik in een treintje gezeten die ons het park liet zien. Het kind kwam weer helemaal in ons naar boven.we hebben ook allemaal visjes gezien dit vonden wij ook heel erg boeiend. Naar een tijd zijn we weer terug gegaan en waren we best wel moe.

Maandag 7 januari vandaag was dan de grote dag we gingen op onze fietsjes naar de school.dit gaat er echt zooooo anders aan toe dan in Nederland.ze komen ten eerste allemaal in hun uniformpjes als de bel gaat gaan ze allemaal in lijnen staan en gaan ze allemaal dingen doen het lijkt wel een beetje op een leger die allemaal dingen moet gaan doen. ook lezen ze even de krant voor en doen ze rek en strek oefeningen. Na dit gebeuren zingen ze nog even het volkslied en gaan dan naar hun lokaal. Deze dag hebben we de klassen geobserveerd.de les stijl van de Indische mensen is echt zooo anders. Als de leraar wat zegt dan schreeuwen de kinderen hem na. Ook doen ze niets aan gym (p.e.t wordt dat hier genoemd). Verder is het niet toe gestaan dat de leraren de kinderen slaan.dat doen ze verder dan ook niet in het gezicht maar ze kunnen aardige tikken uitgeven. In de middag gaan we altijd even eten bij MISS ( de directrice van de school) hele aardige vrouw. We gaan er heen met de auto terwijl het nog geen 5 minuutjes lopen is.na het eten mogen we even een middagdutje doen en komen dan weer terug.

Dinsdag 8 januari. Vandaag gingen we uiteraard weer naar de school. Dit keer moesten Dinesha en ik les geven. We hebben niet de zelfde klassen die we les moeten geven dus in de middag komen we elkaar dan tegen en moeten we altijd even om elkaar lachen omdat het best nog wel moeilijk is om les te geven met weinig ruimte en materialen en dan hebben we het nog niet eens over het taal verschil.de kinderen vonden het echt super leuk dat we les gaven. Ook de leraren vonden het leuk. Ze moesten soms ook erg lachen om de nieuwe spelletjes die we deden.in avond gingen Dinesha en Dirkje naar dansen toe contact improvisatie les. Hahah 1 keer voor Dinesha en nooit weer vertelde ze het was echt zo raar en ze vond het maar allemaal rare mensen daar. Het was ook in aurovil dus ik kon me dat best wel indenken. Ook was een van onze fietsen leeg omdat Dinesha door de struikjes heen reed.

Woensdag 9 januari we moesten nu nog eerder opstaan omdat we met de school bus moesten. Om acht uur stopt die onder aan de weg. Deze dag ook weer de hele dag les gegeven. Wat mij opvalt aan deze kinderen is dat ze de dingen en de mensen om hun heen veel meer respecteren. Ze vinden alles geweldig wat je doet. Dat voelt echt goed want de kinderen in Nederland vind als ik ze met deze kinderen vergelijk echt zooooooo verwend en respectloos voor de dingen die ze hebben. natuurlijk weten ze ook niet beter en zijn ze met die rijkdom op gegroeid maar als ik dit dan zie dan denk ik echt soms van wees blij met wat je hebt.donderdag en vrijdag zijn we ook gewoon weer naar school gegaan. Die avond ben ik met nog wat mensen naar salsa les gegaan dikke lol hadden wij de andere mensen keken wel een beetje geïrriteerd naar ons maar ja daar deden wij niet zo veel mee.

Zaterdag 12 vandaag gingen we ook gewoon naar school. Deze dag gaan ze dan wel een halve dag naar school. We hebben ook de opdracht gekregen om de 26 van deze maand een sportdag te geven. Verder gingen we deze dag de school ook schilderen met een aantal kinderen. Dit was echt heel leuk om te doen. in het beging durfden de kinderen niet echt hun eigen gaan te gaan maar naar een tijdje wel en kwamen er echt hele mooie dingen van. We gingen wel een beetje op het verkeerde moment van de dag beginnen om 12 uur in de hete zon maar met veel water drinken en het plezier van de kinderen kwamen we er wel door heen.

Zondag 13 vandaag gingen we lekker naar het strand en hebben we genoten van onze vrije dag. En verder hebben we lekker helemaal niest gedaan. Om 5 uur hebben we Tamil (taal die ze hier spreken) lessen gevolgd nou hier is echt geen touw aan vast te knopen. Want als je mama zegt bedoel je oom. Dus heel ingewikkeld allemaal. Ik kijk nu al uit naar dinsdag want dan hebben we onze 2e les in totaal hebben we 3 lessen.

Maandag 14. in de ochtend konden we eerst weer genieten van een lekker ontbijt. Die we krijgen we in het geust house. Het ontbijt bestaat uit BROODJES en we hebben ook nutela en PINDAKAAS heerlijk. Verder hebben we deze dag weer les gegeven en zijn we verder gegaan met het verven van de school.

• 15 Januari 2008 - 15:50

Andrea :

hey anders denk je even lekker gepofte rijst te eten. en denk je dat er een stukje gedroogd fruit in zat. kom je er later achter dat het gewoon een kakkerlak was!!!!! eet smakelijk zullen ze zeggen in India

tutsje ;)

• 15 Januari 2008 - 16:01

Gerrit Van Der Leeuw:

Beste andrea en dinesha, fijn om weer wat van jullie te lezen, ook leuk dat het goed gaat op school. Pondicherry is zo anders dan Maher ook leuk om deze kant van India mee te maken. Veel succes met de voorbereidingen van de sportdag op 26 januari, jullie maken er vast iets leuks van.

Dikke tut van heit en mem.

• 15 Januari 2008 - 16:45

Dita:

Heey meiden..echt super leuk om jullie verhalen te lezen..!!

• 15 Januari 2008 - 17:31

Sippy:

Hallo meiden.
    Gelukkig weer nieuws van jullie!! Dat was alweer een week geleden maar alles gaat goed met jullie en daar zijn we blij om. We hebben mooie foto's van jullie gezien,van de Kerst en van de vakantiedagen. Ja en nu is het weer hard werken.Fijn dat het nog steeds goed bevalt. Wij kunnen weer genieten van jullie belevenissen. Bedankt voor jullie mooie verhalen. Had je ooit gedacht dat je zo kunt genieten van een broodje pindakaas? Lekker hè!
    Groetjes van Klaas en Sippy

• 15 Januari 2008 - 21:50

Deka En Rommie:

He Andrea en Dinesha,
    Wat leuk dat jullie nu in Ponicherry zijn, wij zijn hier in 2004 ook geweest net twee dagen voor de tsunami. Is hier nog veel van te zien? Het hotel waar wij toen zaten is toen weg gespoeld en er was ook nogal wat schade bij de grote boulevard, waar het beeld van Gandhi stond. Ik ben eigenlijk heel benieuwd.
    Groetjes Deka en Rommie

• 15 Januari 2008 - 22:06

Rudmer:

Hahaha pindakaas lekker hoor.
    Kan me wel voorstellen naar rijst is dit wat anders.

Ik wilde nog even zeggen dat ik het heel bijzonder vond met jou (zusje) en Dinesha om samen in India te zijn. Ben toch wel blij dat ik het gedaan heb. Dit nemen ze me niet meer af, heb veel gezien, geroken en beleefd.

Ben nu weer helemaal in het ritme van werken in NL gaat erg snel hoor. Voor jullie straks zeker wennen naar zn periode.

Zusje ik vind het leuk als je me nog mailtje stuurt. En heeft Dinesha nog leuke foto's, is het mogelijk om een paar leuke te mailen naar mij?

mastermaximum@gmail.com

Nou doei veel s6 op school en ik lees de verhalen wel op de site

Groetjes uit Bussum
    Rudmer

• 16 Januari 2008 - 20:59

Sanne:

heej!

wer hiele mooie verhalen! echt super ollejer! eigenlijks is ut ien grutte vakonsje, wont "bijna" olles is wol leuk om te dwaan lieket mie, en leerst natuurlijk ek een hiel protte!
    ut sjit trouwens ek ol op, nog 2 maandsjes..
    mast ut dere wer misse! haha;)
    maaaaar don kinne wij wol wer nei de bioscoop haha!:P

now famkes nog een hiele protte plezier dere enne succes nog!

dikke tût Sanne!

• 17 Januari 2008 - 22:00

Robert Spoelstra:

zo te lezen hebben jullie t wel erg naar je zin en maken jullie veel mee. een hele goeie zet om naar india toe te gaan.groetjes en veel succes daar.

• 24 Januari 2008 - 17:03

Marion:

Hoi meiden,

Druk, druk, druk hebben jullie het nu met het lesgeven op school. Met de voorbereidingen voor de sportdag en dat in die hitte. Petje af hoor. Ook hier is het druk met de voorbereidingen naar India. Eerst gooien ze een hele luchthaven dicht, dan cancellen ze ons hotel in Goa. We denken dat we maar op de fiets gaan en een tentje meenemen. Kunnen we op het strand slapen. Volgende keer toch maar stage in Appelscha of zo. Is makkelijker. Tot over 2 weken.
    Dikke kus,
    heit en mem

• 26 Januari 2008 - 15:01

Iris:

hey meiden. dus nu echt aan de bak. wel leuk om al die verschillen te zien vergeleken hier ;)lijkt me best moeilijk om die orde en discipline vol te houden, zo anders dan hier. maar knap hoor !! sportdag zal vast leuk worden, met weer veel gelach. en didi al zin om je ouders te zien? waren veel moeilijkheden heb ik gehoord, maar komt vast wel goed! nou heel veel plezier en tot over 2 maandjes alweer :) xxxxxxx liefs iris.

• 28 Januari 2008 - 09:01

'tante' Leonie (wolv:

Dinesha,weer genoten van jullie verhalen van 15 januari j.l. Wat zien en horen en ondervinden jullie toch veel. Ik vind het heel bijzonder. Jullie leren ook veel en daar kunnen straks in Nederland beslist je voordeel mee doen.
    Januari was voor mij een drukke maand. Veel vergaderen en de daarbij behorende werkzaamheden (als secretaris is dat nu eenmaal). Oppassen op een kleinkind (Thijs 1,5 jaar) een paar dagen. Verjaardagen in de familie in Drachten, die ik bezoek, als het even kan.
    En gelukkig is mijn gezondheid verder goed. Behalve mijn gebit....ineens vallen de kronen en bruggen eruit! Vreselijk! En dat gaat mij veel geld kosten om het weer te repareren. Dus..ik ga dit jaar niet opvakantie.
    Ik wens jullie wederom een fijne tijd toe en succes met jullie taken daar.
    Groeten ook voor de kindjes van jullie.
    Tot ziens en het allerbeste!
    Leonie Hoekstra, wolvega